rood

Groepsaankoop.be

Veelgestelde vragen
FAQs-rafiki
Bij wie kan ik terecht met vragen?

Voor vragen over facturen kan je contact opnemen met uw huidige leverancier. Vragen over de groepsaankoop kunnen gesteld worden via info@groepsaankoop.be of via ons contactformulier.

Ik heb me ingeschreven, wat gebeurt er nu?

We zoeken aan de hand van onze leveranciers het beste aanbod voor jou. Je zal binnenkort door onze partner gecontacteerd worden en ontvangt daarna een persoonlijk voorstel. Je beslist zelf over dit aanbod. Onze partner bezorgt je zelf nog de verdere details omtrent levering en facturatie.

Kan ik mij voor meerdere adressen inschrijven?

Dat kan zeker. U dient alleen per aanvraag 1 adres te gebruiken.

Hoe kan ik mijn gegevens wijzigen?

U kan een mail sturen naar info@groepsaankoop.be met de gewijzigde gegevens.

Hoe werkt het?

Hier vind je alle informatie terug.

Wat is een EAN code?

Een EAN-code is een uniek identificatienummer dat aan je energiemeter wordt toegekend. Dit getal bestaat uit 18 cijfers en begint steeds met 541.

Je vindt je EAN-code(s) terug op je energiefactuur. Als je zowel elektriciteit als gas verbruikt, heb je voor beide componenten een verschillende EAN-code.

Opgelet: indien je geen geldige EAN-code(s) invult, gaat jouw inschrijving niet door. 

Vind je je EAN-code(s) niet terug? Dan kan je deze opvragen bij je netbeheerder.

Waar vind ik mijn energieverbruik?

Je vindt je jaarlijks verbruik voor elektriciteit en/of gas terug op de jaarlijkse afrekening of slotfactuur die je van je leverancier krijgt.

Op deze facturen staat een grafiek met je verbruik van de laatste jaren. Op deze grafiek vind je je energieverbruik van het laatste volledige jaar makkelijk terug.

Heb je een digitale meter? Dan kan je je verbruik op elk moment raadplegen via het portaal van Fluvius, mijn.fluvius.be.

Heb je dit jaar nog geen jaarlijkse afrekening ontvangen? Gebruik dan gerust de afrekening van het jaar voordien.

Welke type elektriciteitsmeter heb ik?

Elke woning is voorzien van een elektriciteitsmeter. Op je jaarlijkse afrekening, die je van je energieleverancier krijgt, kan je terugvinden welk type meter je hebt.

  • Een enkelvoudige elektriciteitsmeter
  • Een dubbelvoudige elektriciteitsmeter
  • Een uitsluitend nachtmeter

 

Enkelvoudige meter

Als je woning is voorzien van een enkelvoudige elektriciteitsmeter, betaal je steeds hetzelfde tarief. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen dag en nacht of tussen een weekdag en een weekenddag.

Dubbelvoudige meter

Als je woning voorzien is van een dubbelvoudige (dag/nacht, piek/dal) elektriciteitsmeter, wordt er exact bijgehouden hoeveel je op weekdagen overdag verbruikt en hoeveel je ’s nachts en in het weekend verbruikt. Je kan dit onderscheid terugvinden op de jaarlijkse afrekening die je van je leverancier krijgt. Bij verschillende energiecontracten is de prijs die je ’s nachts en in het weekend betaalt voordeliger.

Het tijdstip waarop de overschakeling plaatsvindt van dagtarief naar nachttarief (en omgekeerd) wordt bepaald door je netbeheerder. Als je overstapt naar een andere energieleverancier of naar een ander energiecontract blijven deze tijdstippen altijd hetzelfde.

Uitsluitend nachtmeter

Sommige woningen zijn ook voorzien van een uitsluitend nachtmeter. Deze extra meter meet enkel de gebruikte hoeveelheid elektriciteit waarop een elektrische verwarming of elektrische boiler is aangesloten. De uitsluitend nachtmeter wordt altijd gecombineerd met een enkelvoudige of een dubbelvoudige meter.

Meer informatie over de verschillende metertypes vind je terug via de website van de VREG.